Artistic Research and third cycle in the arts
L’Accademia di Belle Arti di Roma è lieta di annunciare la conferenza internazionale “La ricerca artistica e il terzo ciclo nelle arti”, che si terrà il 20 luglio in presenza nell’Aula Magna Lea Mattarella ed online sulla piattaforma TEAMS.
La Conferenza, pensata per essere un momento di incontro per affrontare il tema dei dottorati, della formazione post-laurea, e della ricerca che appartiene al terzo ciclo di studi nelle arti, riunisce l’esperienza di più generazioni, dai più importanti ricercatori attivi nella discussione accademica di tutta Europa, fino ai giovani junior scientists che, grazie al progetto Europeo, hanno potuto avviare una ricerca post-diploma.
Negli ultimi diciotto mesi è stata portata avanti un’intensa e proficua collaborazione nell’ambito del progetto EU4ART_differences, che mira proprio a sviluppare nuovi approfondimenti sulla Ricerca Artistica, e collaborazioni tra le Università partner su modelli di terzo ciclo.
Questi mesi sono stati fondamentali anche per sviluppare, in stretto rapporto con gli stakeholder nazionali, un possibile percorso che porti alla costituzione del modello di terzo ciclo di ABAROMA, il primo nel suo genere per il settore AFAM (Alta Formazione Artistica e Musicale).
In questo momento cruciale, la Conferenza sarà un’occasione per discutere i temi del terzo ciclo nelle arti in un contesto internazionale, riunendo istituzioni (Ministero dell’Università), agenzie di valutazione della qualità nazionali ed europee (ANVUR e EQ-Arts), rappresentanti di significativi progetti europei (Creator Doctus, EU4ART_differences). Verranno condivise pratiche ed esperienze diverse, in un approccio transdisciplinare (Scuole di Dottorato HUFA e LMA, Conservatorio di Santa Cecilia, Zerynthia).
Condivideremo i risultati dei primi diciotto mesi di lavoro nel nostro progetto, dando la parola ai giovani ricercatori nel settore delle arti che siamo riusciti a coinvolgere, ed annunciando la Scuola estiva di dottorato EU4ART_differences che si svolgerà dal 6 al 9 settembre 2022.
La conferenza segna l’avvio di una stagione epocale per la Ricerca Artistica che finalmente comincia ad essere riconosciuta anche in Italia. Alle Accademie e alle altre Istituzioni AFAM, infatti, è stata data la possibilità di convenzionarsi con le Università e gli enti ricerca per la presentazione di progetti formativi per il terzo ciclo, ovvero i dottorati.
Fu proprio l’Accademia di Belle Arti di Roma, a fine ‘800, ad istituire il primo esempio di Dottorato, i Pensionati artistici. Tale modello, abbandonato dall’Accademia, si è poi diffuso in tutto il mondo, entrando anche tra le pratiche universitarie. La conferenza sarà l’occasione per riannodare questo filo e presentare i nuovi Corsi Dottorali, per i quali la nostra Accademia ha richiesto l’accreditamento.
Il primo, inserito nel quadro dei Dottorati di interesse nazionale e presentato da un Consorzio formato dall’Università di Tor Vergata, dall’Accademia di Roma e da altre Accademie di Belle Arti, sarà dedicato alle Scienze della Comunicazione e Valorizzazione del Patrimonio Culturale. L’Accademia di Roma attiverà due borse di studio per il curriculum “New media for Cultural Heritage”
Il secondo Ph.D è stato presentato da un Consorzio formato dall’Università Roma Tre, e dalle Accademie di Belle Arti di Roma, Nazionale di Danza e d’Arte Drammatica “Silvio d’Amico”, ed avrà un unico curriculum in “Arti performative”, per il quale l’Accademia di Roma attiverà una borsa di studio.
————————————————————————–
The Academy of Fine Arts in Rome is pleased to announce the international conference ‘Artistic Research and the Third Cycle in the Arts’, to be held on 20 July in the Aula Magna Lea Mattarella and online on the TEAMS platform.
The conference addresses the topic of doctorates, postgraduate training, and research belonging to the third cycle of studies in the arts, bringing together the experience of different generations, from the most prominent researchers, active in academic discussion throughout Europe, to the junior scientists who, thanks to the European project, have been able to start postgraduate research.
Over the past eighteen months, there has been intense and fruitful collaboration within the EU4ART_differences project, which aims precisely to develop new insights on Artistic Research, and collaborations between partner universities on third-cycle models.
These months were also crucial for developing, in close relationship with national stakeholders, a possible pathway leading to the establishment of the ABAROMA third-cycle model, the first of its kind for the AFAM (Higher Education in Art and Music) sector.
At this crucial moment, the Conference will be an opportunity to discuss the issues of the third cycle in the arts in an international context, bringing together institutions (Ministry of the University), national and European quality assessment agencies (ANVUR and Eq-ARTs), representatives of significant European projects (Creator Doctus, EU4ART_differences). Different practices and experiences will be shared, in a transdisciplinary approach (HUFA and LMA Doctoral Schools, Conservatorio di Santa Cecilia, Zerynthia).
We will be sharing the results of the first eighteen months of work in our project, giving the floor to the young arts researchers we managed to involve, and announcing the EU4ART_differences Doctoral Summer School we organised.
The conference marks the start of an epoch-making season for Artistic Research, which is finally beginning to be recognized in Italy. The Academies and other AFAM Institutions, in fact, have been given the opportunity to enter into agreements with Universities and research institutions for the presentation of training projects for the third cycle, i.e. doctorates.
At the Conference, the new Doctoral Courses for which our Academy has requested accreditation will be presented. The first one, included in the framework of the Doctorates of National Interest and presented by a Consortium formed by the University of Tor Vergata, the Academy of Rome and other Fine Arts Academies, will be dedicated to
Cultural Heritage communication and valorization sciences. The Academy of Rome will activate two scholarships for a ‘New Media for Cultural Heritage’ curriculum.
The second Phd was presented by a Consortium formed by the University of Roma Tre, and the Rome Academy of Fine Arts, the National Academy of Dance and the Silvio d’Amico Academy of Dramatic Art, and will have a single curriculum in ‘Performing Arts’, for which the Academy of Rome will activate a scholarship.
Ufficio Stampa dell’Accademia di Belle Arti di Roma
Coordinamento: Prof. G. Gigliotti, g.gigliotti@abaroma.it
Collaborazione: C. Picco, M. Pontillo, M. Macchia, comunicazione@abaroma.it
Morning Session
9.30 Institutional greetings
Cecilia Casorati (Rector, ABA Roma)
Giuseppe Carmine Soriero (President, ABA Roma)
Miguel Gotor (Head of Culture, Comune di Roma)
Antonio Felice Uricchio (President, ANVUR)
09.45 Session 1 – A European overview
Chair – Costanza Barbieri
Till Baumhauer (Project leader, EU4ART_differences):
Artistic Research within EU4ART_differences
Bruce Brown (Eq-Arts board member):
Quality assessment in artistic research and third cycle
for the Arts
Paula Albuquerque (Senior Researcher, Gerrit Rietveld Academy): Somatics and Artificial Intelligence – Epistemic Production at the Rietveld Academy’s Creator Doctus.
11.30 Session 2 – ABAROMA and a possible third cycle in the Arts
Chair – Franco Ripa di Meana
Costanza Barbieri (EU4ART_differences; Full Professor, Abaroma):
Birth and Oblivion of the Third Cycle on Artistic Research in Italy: the National Ph.D. on the Visual Arts (PAN)
Daniel Maté (Junior Scientists, EU4ART_differences) & Miriana Pistillo (Work Package 2, EU4ART_differences): State of artistic research in the third cycle in higher art education in the European Union – Report on current progress.
Dalma Frascarelli (Full Professor, History of Modern Art, Abaroma):
Art and Research: Projects and Experimentation at the Academy of Fine Arts in Rome
Afternoon Session
14.00 Session 3 – Quality assessment and new formats
Chair – Dalma Frascarelli
Giuseppe Carci (Assessment of HEIs in the Arts, Unit Leader, ANVUR) & Cecilia Bibbò (Assessment of HEIs in the Arts, Unit Officer, ANVUR): Quality Assurance & Artistic Doctorates
Franco Ripa di Meana (WP4 Lead, EU4ART_differences – Abaroma): Digital rites and embodied memories:
EU4ART-differences Doctoral Summer School.
Cinzia Pietribiasi (Junior Scientist, EU4ART_differences): Hybridizations, complex systems, inextricable inter-relationship of particles and social bodies. Towards the critters community.
Aleksandra Czuba (Junior Scientist, EU4ART_differences): Pandemic Resilience in Art Schools: Critical and Prospective Survey Analysis of Online and Hybrid Education
16.00 Session 4 – Toward a transdisciplinary approach
Chair – Cecilia Casorati
Dora Stiefelmeier (President, RAM radioartemobile): SOLO SUONO: a transdisciplinary center for research in the arts
Carla Conti (Professor, Head of International Relations, Conservatory of Music ‘Santa Cecilia, Rome): Artistic Research at the Santa Cecilia Conservatoire
Linda Sile (Head of the joint Professional Doctoral study pro-gram “Arts”, Art Academy of Latvia.): The first year of the AAL/J-VLAM/ LAC joint Professional Doctoral study in Fine Arts
Balazs Kicsiny (Head of the Doctoral School, Hungarian University of Fine Arts, Budapest): Artistic Research – Liberation or Academisation?
The Conference will be held in English.
Each speech will be followed by a Q&As sessions
All times are in CEST
To join the Conference please register here